31 mei Langs de Rijn of door de Rijn

31 mei 2016 - Koblenz, Duitsland

Na het uitgebreide ontbijt bergon de fietsdag zoals een zware bergetappe in de Tour de France: vanaf de start direct omhoog. Gelukkig duurde het maar vier kilometer en was de helling niet steiler dan vier procent. Nadat we boven waren reden we even vlak en volgde de steile afdaling naar het Rijndal. Daar aangekomen bleek de Rijn wel erg breed te zijn. De eerste kilometers hadden we daar nog niet zoveel last van, maar verderop was de weg ondergelopen. Dat betekende omfietsen. Evenlater reden we weer langs de Rijn. Echter naarmate de weg verder liep, steeg het waterpeil. Eerst konden we nog de droge kant opzoeken, later reden we door een paar centimeter water en weer later was het al een decimeter. Toen we de weg niet meer konden zien weken we uit naar het gras. Dat betekende lopen. 500 meter verder konden we weer fietsen. Maar ook verder was de weg weer onbegaanbaar. Gelukkig waren er veel vriendelijke Duitsers die ons hielpen met alternatieve routes. Een gepensioneerde man reed zelfs diverse kilometers met ons mee om ons de weg te wijzen. De etappe eindige vandaag in Koblenz. We staan vlak bij het water. Normaal gesproken niet maar de halve camping is ondergelopen. Het weer vandaag was droog, een ietsje regen, bewolkt en tegenwind.