13 juni De ware bron

14 juni 2016 - Zurich, Zwitserland

Elke zichzelf respecterende rivier heeft wel een probleem met zijn bron. De Loire heeft zo zijn problemen. De Donau heet pas Donau nadat er twee rivieren zijn samengekomen. Over de bronnen van de Nijl zijn vele boeken volgeschreven.
De Rijn is nog redelijk overzichtelijk. Er zijn twee Rijnen , de voorste en de achterste. Beide ongeveer even lang en even groot. En waar ze samenkomen wordt het geheel Rijn genoemd.
De meest geaccepteerde methode om de bron te achterhalen is door de rivier stroomopwaarts te volgen en waar er twee takken samenkomen de grootste te volgen. Dat deze theoretische exercitie in de praktijk problemen opleverd kan elke Surinamer je vertellen. Deze grenzen van Suriname zijn hierdoor nog altijd gedeeltelijk betwist.
Maar de aap komt pas echt uit de mouw als we deze methode toepassen op de Rijn. Noch de voorste, noch de achterste is de ware bron. De ware bron ligt bij de Oberaargletsjer.

Wat heeft bovenstaande nu te maken met fietsen naar Zwitserland. Niet zoveel , maar ook nutteloze kennis is nuttig.
Bovendien over een terugreis per trein valt niet zoveel te melden. De treinen waren op tijd en niet druk . We konden onze fietsen kwijt waar dat nodig was. Zürich is een mooie stad. De trein naar Nederland vertrok ook op tijd.

Kilometers gefietst: heel weinig

1. Rob en Ottoline:
    14 juni 2016
    Dus jullie zijn weer thuis! En nu op naar de volgende vakantie! !! Wij zijn er aan begonnen! . Groetjes
  2. Jan en Trix:
    14 juni 2016
    Op een prachtige manier volbracht samen en wij hebben genoten van jullie verhalen. Dank dat we zo mee mochten reizen.